Het eerste contact met FONZ dateert van een aantal jaren geleden. Sander van der Wedden, directeur-eigenaar van JWM Metaalservice in Oisterwijk, had een investeringsvraagstuk voorgelegd bij zijn accountant en werd doorverwezen naar Mark Bankers. Ondertussen heeft FONZ al meerdere opdrachten voor hem uitgevoerd, naar volle tevredenheid.
“Waar veel MKB’ers tegenaan lopen is dat de bank een andere taal spreekt. Mark Bankers begrijpt mij, als ondernemer. Maar weet ook precies welke criteria de bank stelt aan een financieringsaanvraag. Bij FONZ hebben ze speciale software waarmee ze als het ware een filter leggen over onze gegevens, zodat deze meteen goed worden aangeleverd. Daarbij zijn de lijnen kort, ze schakelen snel en hebben een hands-on-mentaliteit: da’s heel prettig samenwerken.”
De juiste weg
Naast dat FONZ precies weet hoe een financieringsaanvraag ingediend moet worden, overzien ze het spectrum van aanbieders, is de ervaring van Sander. “Wij hebben inmiddels verschillende vraagstukken bij FONZ neergelegd, waaronder een financiering voor werkkapitaal en onroerend goed. Net zoals ik weet hoe de hazen lopen binnen de metaalbranche, weet FONZ de juiste wegen te bewandelen binnen de financiële wereld. Ze kennen de aanbieders en tariefstellingen, en weten welke bank bij welk financieringsvraagstuk past. Voor ons is het geen dagelijkse kost, daarom is het prettig dat we kunnen terugvallen op de kennis die FONZ in huis heeft.”
Samenwerkingsvoordeel
Aan zo’n deskundig advies hangt natuurlijk wel een prijskaartje, toch? “Bij FONZ werken ze op basis van uurtje-factuurtje. Ze verdienen zichzelf echter ruimschoots terug, vooral bij een flinke financiering. Er komt een aanbieding van de bank en onder hun regie gaat die nog een keer heen en weer. Het bedrag dat hiermee bespaard wordt, is vele malen hoger dan de factuur die ik ontvang.
Ik denk niet dat ik zelf die kostenbesparingen had kunnen realiseren, dus verdient FONZ zichzelf dubbel en dik terug. Het is echt een samenwerkingsvoordeel.”
Een gat in de markt
“Ik heb het gevoel dat FONZ in de ruimte is gestapt die de banken hebben achtergelaten. Er wordt enorm bezuinigd bij banken en veel filialen worden opgeheven. De afstand tussen de bank en de klanten wordt hierdoor alleen maar groter. Sommige zaken hebben echter toch uitleg en toelichting nodig, face-to-face, en dat kunnen de banken niet meer bieden. FONZ is in dit gat gestapt. Dat heeft Mark heel goed gedaan”, sluit Sander af.